Bye bye Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van betty krol - WaarBenJij.nu Bye bye Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van betty krol - WaarBenJij.nu

Bye bye Australia

Door: bettykrol

Blijf op de hoogte en volg betty

25 Oktober 2011 | Australië, Sydney

Bye bye Australia

(he, alweer in Hong Kong, net alsof ik hier eergisteren ook was).

Onmisbaar in Australië: zonnebril, pet/hoed, factor 30 en muzziespay.

Australië voor de natuur : ja
Australië voor ruimte : jep
Australië voor cultuur : nee
Australië voor culinair : nope
Australië voor wildlife  : yes
Australië voor duiken en hiken  : ja

On the road. Ik vind die afstanden geweldig, mits je je niet hoeft te haasten. Navigatie was toch wel handig wanneer je niet een levende navigatie naast je hebt. Eenmaal op de Bruce Highway is het niet nodig maar wel handig dat je gewaarschuwd wordt wanneer je boven de speedlimit komt met een luide "ping". Om de tien km word je verteld hoeveel km je nog te gaan hebt. In steden wordt je mooi naar het gewenste adres gebracht. Wanneer je zou moeten kaartlezen en je hoofd bij het verkeer houden, dan was je nog wel wat langer onderweg geweest.
Ik had verwacht dat je soms heel lang geen verkeer zou tegen komen op de wegen, maar dan moet je toch naar the Outback met je auto. Hier heb je binnen notime weer een dikke Mack op je bumper hangen, van begrenzing hebben ze hier niet gehoord. Van Noosa naar Brisbane zijn het continu zesbaanswegen en druk, 140 km lang.
Op de iets langere afstanden (400 en 500 km) waren het tweebaanswegen en kwam je soms een klein poosje geen verkeer tegen. Onderweg roofvogels in de lucht. Maar hier weer druk met borden langs de weg met waarschuwingen dat je moet rusten wanneer je
moe bent of te lang achter het stuur hebt gezeten. Borden dat je de komende 30 km koala's in de bomen zou kunnen zien. (das pas lekker veilig, op het eventuele verkeer letten en naar de toppen van de bomen staren in de hoop dat je een koala ziet). Verder kom je onderweg ontzettend veel roadworks tegen. Dan staat er aan het begin en eind een chagrijnige meneer of mevrouw, met een grote oranje flap onder de helm die bescherming moet geven tegen de felle zon, met een bord in de hand met daarop' stop' en op de andere kant' slow'. Het zal je werk maar zijn, kan me voorstellen dat je dit niet met een glimlach doet. Na de opstopping kun je weer gas geven tot de volgende roadwork.
Na een paar uur rijden ga je bv het aantal dode kangaroes tellen die aan de kant van weg liggen. Bij ons zijn het hazen, hier zijn het kangoeroes. Er werd ook al gewaarschuwd om hier niet bij schemer en donker te gaan rijden. ( zit ook geen roobar op een huur auto).
Onderweg kom je over veel creeks en spoorwegovergangen zonder slagbomen. (ook dat verteld navigatie je, de spoorwegovergang  dus).
In het begin kijk je naar de creeks, later niet meer. Ik reed van het noorden naar het zuiden. Moet zeggen dat het noorden mooier was, tropischer, veel meer heuvels en rainforest, maar ook warmer en meer muzzies.
Wanneer je niet van lange afstanden houdt kun je beter naar Nieuw Zeeland gaan. Is wat kleiner en de natuur schijnt erg mooi te zijn. Maar wel weer veel kouder.

Net als velen, dacht ik dat Australië vlak was met alleen zand. Dit is absoluut niet waar, zoveel regenwoud en heuvels hier. Het is gewoon heel anders dan ik het me voorstelde, maar niet minder mooi.
Vele dingen blijven ook hetzelfde, dat je op de andere kant van de aardbol zit veranderd daar helemaal niets aan.

Thuis zal ik de foto's even op de juiste plaats zetten en nog een aantal mooie kiekjes toevoegen.

Iedereen die gereageerd heeft op mijn blog : "helemaal Super!! Bedankt!!!".

G'day
See ya !!

Enne... No worries mate!

• 26 Oktober 2011 - 11:09

Aly:

Welkom thuis.... even lekker overal bij langs kijken in je eigen stulpje en dan........ lekker slapen in je eigen bed na eerst even gebadderd te hebben....eten en een lekkere borrel en dan...........ja slapen ZZZzzzz!!!!!!

Trusten Aly

• 27 Oktober 2011 - 06:35

Aukje Dijkstra:

Hey Betty,
    Goed om te lezen dat je weer veilig
    'back home' bent en super dat je het zo fantastisch hebt gehad!
    Hoor tzt vast meer verhalen/details...
    See yah soon.
    Tút,